01 maja 2021
Coraz więcej rodziców decyduje się na zapisanie swojego dziecka na kurs językowy od 3, 4 a nawet 2 roku życia. Czy takie działania mają sens? Czy zapisanie tak małych dzieci do szkoły językowej przyniesie jakiś efekt?
 
Jeśli zastanawiasz się, kiedy zapisać swoje dziecko na kurs języka angielskiego, powinieneś przemyśleć kilka kwestii z tym związanych.
                    

Naturalny talent dziecka do nauki języka
 
Za zapisaniem maluszka na zorganizowane zajęcia z języka angielskiego przemawia fakt, iż organizm dziecka w wieku od 2-6 lat nastawiony jest na naukę komunikowania się, przyswajania języka.
 
W mózgu znajduje się w tym wieku najwięcej połączeń synaptycznych pomiędzy neuronami, ułatwiającymi naukę języka. Sama nauka zaś angielskiego poprzez liczne powtarzanie i utrwalanie wyrażeń i słów w formie zabaw, piosenek i rymowanek sprawia, że połączeń tych tworzy się więcej, a dzięki nim dziecko jest w stanie uczyć się coraz szybciej i efektywniej. Innymi słowy dzieci chłoną nowe rzeczy jak gąbki, uczą się dużo szybciej niż młodzież czy dorośli.
 
                                                   
 
Nauka przez zabawę
 
Kolejnym argumentem za jest aspekt samego podejścia do nauki języka. Dzieci nie przychodzą na zajęcia po to, żeby się uczyć. One przychodzą żeby się pobawić z innymi dziećmi, spotkać z ciocią, pośpiewać piosenki, zagrać w grę. Tak pozytywne nastawienie sprzyja nauce. Dzieci bezwiednie i całkiem naturalnie chłoną język. Nie zastanawiają się nad końcówkami, poprawnością czy wymową, po prostu mówią, najważniejsza jest swobodna komunikacja.
 
Na dobrze zorganizowanych zajęciach są zanurzone całkowicie w języku, dzięki temu używają go chcąc się komunikować z innymi. Bardzo ważne jest aby zajęcia dla tej grupy wiekowej odbywały się w formie zabawy z rówieśnikami. Zabawa z innymi dziećmi motywuje i jeszcze bardziej aktywuje mózg do poznawania i przyswajania nowych rzeczy.
 
                                                   
 
Dzieci nie boją się popełniać błędów
 
Małe dzieci bardzo szybko zaczynają traktować język angielski jako naturalny środek komunikacji. Dzięki temu nauka języka nie jest dla nich sztuczna, czego nie można powiedzieć o osobach rozpoczynających naukę języka obcego w późniejszym wieku.
 
Po drugie, młodsze dzieci są mniej skrępowane - zdecydowanie sprawniej ćwiczą mówienie dzięki temu, że po prostu nie boją się błędów.
 
Po trzecie, młodsze dzieci nie znają jeszcze perfekcyjnie języka ojczystego. Oznacza to, że niestraszne są im nieznane słowa lub frazy dyskretnie wplecione w rozmaite komunikaty. Takie podejście do nauki języka obcego znacznie trudniej wypracować u dojrzałego kursanta.
 
 

Dzieci z łatwością uczą się odpowiedniej wymowy

 

Młodsze dzieci znacznie łatwiej uczą się fonetyki, ponieważ ich aparat mowy nie jest jeszcze do końca rozwinięty. Oznacza to, że ich wymowa i intonacja jest niemal identyczna, jak u rodzimego użytkownika języka.

 

Dodatkowo młodsze dzieci błyskawicznie przyzwyczajają się do charakterystycznego brzmienia obcej mowy. Sprawia to, że nie mają one później problemów z rozumieniem ze słuchu, umiejętności, która starszym uczniom przysparza często sporo kłopotów.

 
 

Solidne podstawy do zaawansowanych kompetencji

 

Rozpoczęcie nauki języka angielskiego w bardzo wczesnym wieku przede wszystkim zwiększa szansę na osiągnięcie zaawansowanych kompetencji lingwistycznych w przyszłości. W wieku szkolnym dziecko ma już podstawy języka i bez problemów będzie sobie radziło w szkole publicznej oraz będzie mogło skoncentrować się na dalszym rozwoju językowym.

 

Im szybciej dziecko zacznie naukę języka, tym ma więcej czasu na jego opanowanie, co przekłada się na wyższy poziom znajomości angielskiego w przyszłości. Poza tym odpowiednio przemyślany kurs językowy dla najmłodszych, którego priorytetem są konkretne cele komunikacyjne i zabawa, pobudza nie tylko motywację wewnętrzną, ale też rozpala pasję do języka obcego.

 


Wpływ nauki języka obcego na ogólny rozwój dziecka


 

Nauka języków obcych pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Pobudza nie tylko pamięć, ale również kształtuje proaktywne i twórcze strategie uczenia się, które dzieci przyswajają w pełni intuicyjnie.  Mogą je wykorzystać w przyszłości ucząc się różnych przedmiotów.

 

Poza tym poszerza ich horyzonty. Uświadamia, że świat jest różnorodny, że są kraje, gdzie mówi się w innym języku czy śpiewa się inne piosenki. Już najmłodsi powinni wiedzieć o tym, że świat jest pełen różnych kultur, i że to dobrze, że się różnimy i możemy się o sobie nawzajem uczyć. 

 

                                                  

 

Czy moje dziecko jest już gotowe

 

Oczywiście rodzice mogą też czuć obawy, czy ich dziecko będzie chciało uczestniczyć w takich zajęciach. Każdy maluch rozwija się emocjonalnie w swoim tempie i może zdarzyć się taka sytuacja, w której okaże się, że dziecko nie jest jeszcze gotowe na zajęcia z panią i innymi dziećmi.

 

Warto jednak pamiętać o korzyściach płynących z rozpoczęcia nauki w tak wczesnym wieku i dać sobie i dziecku szansę. Szkoda zmarnować tych naturalnych predyspozycji każdego dziecka.

 

W szkole Energy można skorzystać z niezobowiązującej bezpłatnej lekcji próbnej. Tego typu zajęcia są świetną okazją na, to żeby poznać formę zajęć, metodę nauczania, czy też sprawdzić, jak maluch będzie się czuł na takich zajęciach. 

       

Autorka artykułu: Dominika Domagała, właścicielka Energy Szkoły Językowej, lektor, metodyk, opiekun metody Teddy Eddie. 

                                                                           

 

 

 

Kiedy jest najlepszy czas na zapisanie dziecka na język angielski